Menu

Tulo Loyalty

Västerbottens-Kuriren (VK) har arbetat fram ett lojalitetsprogram och en kundklubb som bland annat nyttjar mobila lojalitetskort från Tulo. Erbjudanden används för att stärka och fördjupa relationen med tidningens läsare, skapa mervärde och bygga incitament för att fortsätta vara prenumerant.

Bakgrund

Västerbottens-Kuriren är en svensk dagstidning och Västerbottens ledande nyhetsportal. För att bibehålla och ytterligare stärka sin redan starka roll som nyhetsförmedlare i Västerbotten beslutades att satsa mer på kundlojalitet och att öka värdet för den enskilde prenumeranten. Utöver nyhetsrapportering ville man fördjupa relationen med läsarna och ge sina prenumeranter en VIP- och en vi-känsla, bland annat i form av relevanta erbjudanden och rabatter.

Behov

Primärt är syftet med kundklubben att fördjupa relationen med tidningens läsare, stärka lojaliteten och skapa mervärde, helt enkelt bygga incitament för att fortsätta vara prenumerant. VK satsar på att ge sina tidningsprenumeranter attraktiva och relevanta erbjudanden som är svåra att hitta på andra sätt.

Ett sekundärt syfte är att ge tidningens annonsörer ett mervärde genom att vara med i Kundklubben. Vilket även kan skapa större lojalitet hos annonsörerna.

Många erbjudanden som annonseras i tidningen går enbart att nyttja via Kundklubbens hemsida. Kundklubben och erbjudandena är då också en motivator för att aktivera det digitala kontot på vk.se. Målet är att 100 % av VK:s läsare ska ha aktiverat sitt lojalitetskort.

Målgrupp

Tidningens prenumeranter i alla åldrar.

ifon

Projektet, idé & lösning

Vi har hjälpt VK att digitalisera sin Kundklubb och koppla till ett lojalitetsprogram och ett mobilt lojalitetskort med mobila erbjudanden och mobila kuponger. Det mobila lojalitetskortet är en mobilsajt som kunden alltid har tillgänglig i sin telefon. Anmälan till kundklubben sker via Payway och man får en bekräftelse per sms att lojalitetskortet är aktiverat. Lojalitetskortet laddas med aktuella, erbjudanden och hanteras i Tulo. VK arbetar främst med erbjudanden i kategorierna: resor, hälsa, upplevelser, butikserbjudanden och tävlingar. Tidningen jobbar för att digitalisera kundklubbsanvändarna och få dem att nyttja erbjudanden i ännu större utsträckning via mobilen. Statistik kring hur erbjudanden används samlas in och följs upp för att kunna utvärdera användningen av erbjudanden och för att kunna återkoppla till annonsörer.

Teknik

Tulos lojalitetsprodukter

ifon2

Resultat

VK får fler och fler aktiverade konton och mer besök på vk.se. De flesta annonsörer som har med ett erbjudande i Kundklubben är väldigt nöjda med utfallet och får den respons som de hoppas på med givna förutsättningar, hur många annonsen når och marknadssituationen. VK har också genomfört flera undersökningar för att få feedback från kunderna. Tävlingar där de tävlar ut biljetter till attraktiva event bidrar med mycket trafik till sajten till exempel.

–        Många är nöjda med utbudet. Något som vi tagit till oss är att prenumeranter vill se mer av kultur och resor i Kundklubben. Det mest populära erbjudandet vi haft i Kundklubben nyttjades av cirka 20 % av medlemmarna, berättar Frida Adolfsson, affärsutvecklare på VK.

VK jobbar kontinuerligt med förbättringar av Kundklubben och vill bland annat satsa mer på att hitta fler större samarbetspartners som kan ha stående erbjudanden årsvis.

–        Vi vill också jobba med ”VK-event”, vilket innebär att våra prenumeranter får inbjudningar till unika event, framförallt för att det skapar en ”vi-känsla” att man prenumererar på VK. På sikt hoppas vi kunna hitta en modell för att få större lönsamhet i lojalitetsprogrammet. Vi tror mycket på vår Kundklubb och kommer att fortsätta att utveckla den, säger Frida Adolfsson, affärsutvecklare på VK.

Utveckling framåt?

VK har påbörjat ett arbete med en ny och förbättrad presentation mot läsarna och ett förbättrat admin.

De ser ytterligare möjligheter att koppla ihop Kundklubben och lojalitetskortet med prenumeranten.

–        Vi vill kunna se vilka erbjudanden respektive prenumerant nyttjar för att få mer information om kunden för att rikta individuella erbjudanden per kund. Och kunna registrera på individnivå vilka erbjudanden för att sedan visa i kronor vad läsaren sparat genom Kundklubben. Det hade också varit bra om man kunde styra vilka läsare som får ta del av olika erbjudanden, beroende på till exempel typ av prenumeration eller prenumerationstid. Geostyrning hade inte heller varit dumt, säger Frida.

VK

Om Västerbottens-Kuriren

Västerbottens-Kuriren är en svensk frisinnad liberal dagstidning grundad 1900 med utgivningsort Umeå. VK:s huvudsakliga nyhetsområde täcker Västerbottens län med undantag för Malå, Norsjö och Skellefteå kommuner. Tidningen utkom med sitt första nummer den 17 maj 1900. Den ges ut alla dagar utom söndagar. År 2013 var upplagan 30 800. VK är dessutom majoritetsägare av konkurrenten Västerbottens Folkblad. Vk.se startades 1997. Vid två tillfällen (2007 och 2008) nominerades sajten till Stora Journalistpriset i klassen Årets Förnyare.

  • Mobila lojalitetskort
  • Mobila kuponger
  • Mobilsajt
  • Kundklubb
  • Lojalitetsprogram
  • Tulo

Nyfiken? Hör av dig!

Östersund

Zätagränd 11
831 30 Östersund
Hitta hit

Örebro

Storgatan 3
703 61 Örebro
Hitta hit

Västerås

Stora gatan 44 A
722 12 Västerås
Hitta hit

Stockholm

Birger Jarlsgatan 61 6 tr
113 56 Stockholm
Hitta hit

Vasa, Finland

Strandgatan 2 G8
FI-651 00 Vasa
Hitta hit

Tulo – Designed & developed by Adeprimo
Adeprimo är en digital byrå specialiserad på webb- och mobilutveckling.

© 2017 – All rights reserved